Alles wat jij per se moet weten over de financiële wereld en nieuwe geldsystemen

In deze lezing vertelt Martijn van der Linden alles wat je als TU-student moet weten over geld om te begrijpen wat er op dit moment gebeurt in de wereld. Over wat geld is, wat banken doen en wat financiële markten zijn. Hoe wordt geld gecreëerd en waarom is er zoveel schuld in de wereld. Studieschulden bijvoorbeeld. Zijn er andere manieren om waarde met elkaar te ruilen en te delen? Zijn er stabielere geldsystemen denkbaar? Is het mogelijk als samenleving om onszelf niet van de ene crisis naar de andere te slepen? Gaat er een grote crash komen en blijft de Euro bestaan?

Martijn van der Linden is PhD student bij TBM. Hij studeerde Business Administration in Tilburg en werkte daarna 5 jaar in de financiële wereld. Sinds de crash van 2008 werd zijn kennis over de economie op een diepgaande wijze op de proef gesteld. Hij werd o.a. coördinator van het Nederlands platform voor een groene en sociale economie. Hij geeft zeer regelmatig lezingen en trad toe tot het bestuur van de Stichting ‘Ons Geld’.

De belangrijkste vraag die hij wil beantwoorden tijdens zijn promotie is of een ideaal geldsysteem duurzaam zou kunnen bijdragen aan gelijkheid en vrijheid en tegelijkertijd efficiënt genoeg is voor een internationale samenleving.