De oceaan als voedselbron?

Recording: De oceaan als voedselbron?

We worden steeds vaker bedolven onder slecht nieuws: de klimaatverandering met verschrikkelijke natuurrampen als gevolg, plofkippen, angorakonijnen, kindersterfte, dieren in gevangenschap of als proefdier, regenwouden die verdwijnen om plaats te maken voor miljarden sojaplanten die nodig zijn als koeien- en varkensvoer, schendingen van mensenrechten, oorlogen… om maar enkele voorbeelden te noemen. Het is om moedeloos van te worden en steeds meer mensen beginnen zich hiervoor af te sluiten.

Dos Winkel, oprichter van de Sea First Foundation – een stichting die zich met name bezig houdt met educatie – spreekt al jaren voor grote publieken, van schoolkinderen tot Europarlementariërs. Hij vertelt over de oceaan, het belangrijkste ecosysteem op aarde. De oceaan die ons in leven houdt. De oceaan is immers de belangrijkste zuurstofproducent voor al het dierlijk leven op deze aarde. Zuurstof uit de oceaan? Ja, inderdaad en wel ongelooflijk veel, namelijk via het plantaardig plankton! Net als alle andere planten ‘eet’ het fytoplankton CO2. Zonder plankton zouden alle dieren in de oceaan uitsterven en zou ook het leven op het land eindigen. Zonder zuurstof is er immers geen leven en met alleen de zuurstofproductie van de planten en bomen op het land, gaan we het niet redden! We moeten het plankton dus koesteren. Dat gebeurt helaas niet en steeds meer wetenschappers beginnen zich hierover ernstige zorgen te maken.

Vis in plaats van vlees is geen goed alternatief. De oceaan is al ernstig overbevist en vis blijkt de afgelopen jaren het meest giftige voedingsmiddel te zijn geworden dat er bestaat. Vroeger, toen de zee nog schoon was, evenals de vis, was dat een ander verhaal. Inmiddels zijn in zeewater al zo´n 80.000 (!) verschillende gifstoffen ontdekt, die allemaal in vis terug te vinden zijn. Zeewier neemt veel minder gifstoffen op dan vis en is daarom ook veel gezonder. De smaak van vis komt voor een belangrijk deel door de planktonalgen die het eet.

Dos Winkel is een paar jaar geleden ook op de TU Delft geweest met deze belangrijke boodschap. Het wordt dus tijd voor een update! Dos is van huis uit orthopedisch fysiotherapeut en al bijna 30 jaar onderwaterfotograaf en schrijver. Zijn werk is wereldberoemd.

www.seafirstfoundation.nl