Geo-Engineering en Klimaat

Recording: Geo-Engineering en Klimaat

….de oplossing voor klimaatverandering …?

Het klimaat verandert door de uitstoot van broeikasgassen. Geo Engineering is de brede term die gebruikt wordt voor het bewust en op grote schaal beïnvloeden van het klimaat of de planeet met technische middelen. Bijvoorbeeld wolken maken, opslag van CO2 in de bodem, het bevorderen van de vorming van plankton in de oceanen dat kooldioxide uit de lucht kan halen… etc.

Het is verleidelijk om, zodra de technische middelen dat toelaten, de omstandigheden op onze planeet, net zoals die in onze eigen woning, te manipuleren. Immers als we het thuis te koud vinden dan zetten we de thermostaat wat hoger. En als het bloedheet is in de zomer, dan zetten we de airco aan en dan koelt de woning af.

En dat met de hele planeet. Is dat misschien een goed idee!?

Uiteraard is het allemaal niet zo eenvoudig. De Aarde mag dan een kleine planeet zijn, hij is toch dermate groot dat we het hier hebben over een ongelooflijke uitdaging – een Engineering Challenge – zoals dat zo mooi heet. Laat staan de kosten en laat staan de impact die technisch ingrijpen heeft op water, lucht en bodem, planten, dieren en mensen…

Het hoe en wat van Geo Engineering en of dat op een verantwoorde manier kan worden gedaan wordt besproken door prof.dr.ir. Herman Russchenberg – hoofd van het Delft Climate Institute.