“Pioneering Spirit”: Hollands Glorie 2.0

Recording: “Pioneering Spirit”: Hollands Glorie 2.0

Pioneering Spirit (tot voor kort Pieter Schelte) – het nieuwe schip van Allseas voor boorplatforminstallatie, platformverwijdering en pijpleggen – is het grootste werkschip ter wereld. De meest opmerkelijke eigenschappen van Pioneering Spirit zijn de afmetingen van het schip, de enorme hefcapaciteit, en het innovatieve bewegingscompensatiesysteem dat werken in ruwe zeeën mogelijk maakt. Eenmaal in positie wordt een boorplatform in slechts 9 seconden opgetild!

Op donderdag 8 januari is het schip in de Alexiahaven op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam aangekomen. Daar worden de 16 hefbalken voor platform-bovenbouwconstructies op de twee boegen van het schip geplaatst; in de zomer van 2015 zal het eerste commerciële project worden uitgevoerd.

Edward Heerema vertelt gepassioneerd over zijn nieuwste schip. Van zijn jarenlang gekoesterde droom. Van de enorme uitdagingen tijdens de bouw in Zuid-Korea tot en met de finishing touch van dit moment. Over zijn briljante team van ingenieurs en toeleveranciers. Over kwantiteiten en kwaliteiten.

Het is vele jaren geleden dat Nederland zo’n spraakmakend maritiem project wist te realiseren. Met de Pioneering Spirit is het erop en erover. Of komt er nog meer?

Een impressie van de aankomst in Rotterdam: https://www.youtube.com/watch?v=h-cVPocmj2Q

Deze unieke Nederlandstalige lezing is vrij toegankelijk voor studenten en staf van de TU Delft en voor andere belangstellenden. Aanmelden is niet nodig. Wees wel op tijd. Vol is vol. De zaal is open om 19.30.