Vrouwen aan de Top: Marjan Oudeman

Recording: Vrouwen aan de Top: Marjan Oudeman

Volgens de jongste cijfers uit de Dutch Female Board Index heeft inmiddels 48% van de beursgenoteerde ondernemingen één of meer vrouwen in de raad van bestuur of de raad van commissarissen. De topvrouw lijkt daarmee eindelijk door te breken.

Vrouwen die de top halen in een klassieke mannenwereld, vervullen al snel een voorbeeldfunctie, zo wordt vaak gesteld. Brits onderzoek wees uit dat zodra vrouwen toetreden in een raad van commissarissen, het toezicht strenger en intensiever wordt en stukken beter worden gelezen. Aandeelhouders stellen steeds vaker vragen als bedrijven geen vrouwelijke kandidaten voordragen. Bestuurders zijn anders gaan denken omdat ze ambitieuze vrouwen en dochters hebben.

Is een vrouwenquotum het ideale middel om oude patronen te doorbreken? Of is het een kwestie van niet piepen, maar gewoon beter je best doen, zoals Sheryl Sandberg beweert in haar boek  Lean in: Women, Work and the Will to Lead ?

In de serie Vrouwen aan de Top gaat iedere maand een topvrouw uit het Nederlandse bedrijfsleven tijdens de lunchpauze in debat met studenten over haar werk/carrière/toekomstverwachtingen en de clichés die nog steeds bestaan rond “vrouw en topbaan”.

Deze serie is een samenwerkingsproject tussen Studium Generale en HPD (Honours Programme Studenten Bestuur)