Historie van de Volksauto met Maarten van Rossem (deel 2)

In dit college, over twee avonden verdeeld, schetst Maarten van Rossem in grote stappen de cultuurgeschiedenis van de auto en daarmee ook die van de Westerse samenleving. Het is ook mogelijk één college te volgen.

In 1913 begon de eerste massale serieproductie van auto’s in Amerika. Door een efficiënt productieproces lukte het de industrieel Henry Ford om de T-Ford relatief goedkoop op de markt te brengen en daarmee toegankelijk te maken voor de groeiende middenklasse. In Europa kwam de automobilisering van de samenleving pas op gang na 1960. Elk Europees industrieland leverde een eigen bijdrage: de uiterst solide VW kever, de ingenieuze 2cv en de briljante Mini en de allerliefste Italiaanse Fiat 500. Binnen vijftien jaar stond Europa op wielen en deze nieuwe mobiliteit veranderde in hoog tempo de samenleving.

Vrijdag 7 september: Van de uitvinding van de auto in 1886 tot de jaren 50

Maarten van Rossem start zijn eerste college bij de uitvinding van de auto door Carl Benz in 1886 en behandelt de autogeschiedenis van de eerste helft van de 20ste eeuw.

Vrijdag 5 oktober: De automobilisering van de samenleving vanaf de jaren 60

In zijn tweede college schetst hij de geschiedenis van de Europese volksauto, met aandacht voor zowel de impact van die ontwikkeling op onze samenleving als ook voor de details van de autoproductie in Europa.

In samenwerking met Theater de Veste en Home Academy.

Visit the locations website here.