De mooiste tijd van je leven?

Online lezing en Q&A (in Dutch) via Zoom. Als de Zoom-sessie zijn capaciteit bereikt, zal er een livestream zijn op ons YouTube kanaal. Deze lezing wordt niet opgenomen.

Je studententijd wordt vaak de mooiste tijd van je leven genoemd. Maar steeds meer studenten hebben het zwaar, zo bleek de afgelopen jaren, ook vóór de pandemie en het online onderwijs. Ze zijn over­spannen, neerslachtig en eenzaam, hebben concentratie­problemen en angstaanvallen. Hoe komt dit? De universiteit biedt cursussen ‘Burn-outpreventie’, ‘Timemanagement’ of ‘Lekker in je vel’ aan, op social media staat dat je gezond moet eten, wandelen en mediteren. Maar ligt het wel aan de studenten zelf? Wat hebben studenten eigenlijk van hun omgeving nodig om goed te kunnen studeren en lekker in hun vel te zitten?

Filosoof Toske Andreoli (1990) schreef het boek De mooiste tijd van je leven? Een nieuwe kijk op studiestress met de bedoeling nu eens niet alle verantwoordelijkheid bij studenten zelf te leggen. In haar lezing pleit ze voor een ondersteunend studieklimaat en vertelt ze hoe dat eruitziet.