Beta Balie lezing: Forze VIII – Racewagen van de toekomst

Lezing door Joris Vlasblom | Operations Manager

Forze Hydrogen Racing bestaat sinds 2007 en bijna elk jaar bouwen nieuwe Delftse studenten een waterstofwagen. De Forze I was een kart, nu staat er een serieuze racewagen, met de looks van de duurracers van de 24-uurs van Le Mans. Hij accelereert in 4 seconden tot honderd en heeft een topsnelheid van meer dan 200 kilometer per uur. De Forze VIII is de enige racende wagen in de wereld die aangedreven wordt door een waterstof brandstofcel en neemt het in zijn races op tegen benzine slurpende racemonsters. Deze enorme uitdaging vergt teamwork, geavanceerde techniek en vooral heel veel hard werk. Maar de Delftse studenten zijn niet bang voor een uitdaging. Zij zien namelijk het grotere doel voor ogen, een duurzame toekomst creëren! Met de deelname aan deze races hoopt het team de potentie van waterstof te laten zien aan een groot publiek. Hiermee hoopt Forze de transitie naar waterstof in de mobiliteit sector sneller te laten verlopen.

Waterstof is een van de meest veelbelovende duurzame brandstoffen. Het is het licht, potentieel goedkoop en geheel vrij van broeikasgassen. Het is op papier dus een ideale brandstof, maar waarom rijden we nog niet allemaal op waterstof? De vele voordelen en nadelen die een auto op waterstof met zich mee brengt ten opzichte van zowel fossiele brandstoffen als elektrische auto’s zullen in deze lezing worden toegelicht. Daarnaast zal een beeld worden geschetst van hoe een mogelijke toekomst met waterstof eruit ziet.

Gratis en vrij toegankelijk