Broodje Filosofie: Hoezo, vriend?

Recording: Broodje Filosofie: Hoezo, vriend?

Viermaal per semester organiseert Studium Generale een Broodje Filosofie, waarbij we in de lunchpauze een korte en bondige filosofische bite behandelen. Kom dus voor de Grote Levensvragen langs in de HIVE in de TU Library. En van filosofie krijg je honger, dus voor een broodje wordt gezorgd, maar op = op!

Hoezo, vriend?

Mensen maken van nature verbindingen met elkaar. Iedereen kan zichzelf, in welke vorm dan ook, lid noemen van een bepaalde groep. Of het nou gaat om sportverenigingen, eetclubjes of een oude vriendengroep van de lagere school. Maar als je mensen vraagt hoeveel ‘echte vrienden’ ze hebben, zijn het er meestal maar een paar. Wat is nou de bindende factor van een hechte vriendschap? En wat is de reden dat we al die andere verbintenissen aangaan?

Désanne van Brederode nodigt in deze editie van Broodje Filosofie haar luisteraars uit met nieuwe ogen te kijken naar goede en vage vriendschappen en de waarde daarvan.

Désanne van Brederode (1970) is romanschrijver en filosoof. Van haar hand verscheen een reeks succesvolle titels, van Ave verum corpus (Singel-pockets, 1994) tot De ziel onder de arm (Querido, 2013). Van Brederode kreeg een grotere nationale bekendheid door haar gesproken columns in het zondagse televisieprogramma Buitenhof (avro/vara/vpro).