De Bonobo en de Tien Geboden

SONY DSC

Toegang gratis.

Hebben we religie nodig om een goed mens te zijn?

Frans de Waal probeert deze vraag te beantwoorden door te kijken naar apen en andere dieren. In de wereld van de bonobo of de chimpansee bestaan medelijden, zorgzaamheid en rechtvaardigheid wel degelijk. En toch worden zij daar theologisch gezien niet op afgerekend. Kennelijk zijn deze eigenschappen ouder dan de mensheid en zijn ze onderdeel van de evolutionaire ontwikkeling.

Moraliteit blijkt dus, volgens de Waal, geen uitvinding te zijn van georganiseerde religies. Eerder is religie een culturele invulling en uitbreiding van morele afspraken die binnen de evolutie van de mens mogelijk heel diep verankerd zijn geworden. De Waal is danwel zelf niet religieus, zijn stellingname zou wel degelijk binnen een bredere definitie van ‘religieus’ of ‘spiritueel’ kunnen passen. Hij beschrijft zichzelf als atheïst, maar verwijt atheïsten als Dawkins een passie die naar een nieuw soort wetenschappelijk fanatisme neigt.

Het humanisme dat De Waal voorstaat en waarover hij in zijn boek meer zegt, is dan ook noch religieus noch anti-religieus, maar staat duidelijk open voor verschillende levensbeschouwelijke invullingen. Daarmee is de Waal duidelijk geen standaard atheïst. Met respect voor de werkelijkheid is de Waal, zou je kunnen zeggen, een goede waarnemer en wetenschapper. Maar bovenal is de Waal een fantastisch verhalenverteller.

Na de lezing volgt een korte discussie met Cees Dekker (hoogleraar biofysica), Jeroen van den Hoven (hoogleraar ethiek), Sabine Roeser (hoogleraar filosofie) en een studentenpanel.

Frans de Waal (1948) is hoogleraar psychologie aan de Emory University in Atlanta en directeur van het Living Links Center van het Yerkes Primate Center aldaar. In 2007 plaatste Time Magazine hem in Top 100 met de meest invloedrijke mensen ter wereld. Van hem verschenen naast zijn boek ‘De bonobo en de tien geboden’ eerder o.a. ‘Chimpanseepolitiek’, ‘De aap en de sushimeester’, ‘De aap in ons’, ‘De aap en de filosoof’ en ‘Een tijd voor empathie’.

Met dank aan onze partners bij deze lezing, de VSSD, het Technologisch Gezelschap, S.G. William Froude, Practische StudieCurius, de VvTP, de Kritiki, Kivi Niria Students Delft, SV LIFE, Ecolution, Gezelschap Leeghwater, Studievereniging i.d, Veritas Forum Delft, WISV Christiaan Huygens, Stylos, VOX Delft en o.j.v. de Koornbeurs

v2_A3-Bonobo-297x420mm.indd

Poster ontwerp door JP Hagg, www.haggkleingeld.nl