Filosofisch Café | Het vrouwelijk perspectief: voorbij the male gaze

Recording: Filosofisch Café | Het vrouwelijk perspectief: voorbij the male gaze

Deze lezing is uitverkocht.

Kantoren zijn standaard te koud, promiscuïteit is not okay en glazen plafonds overkoepelen het patriarchale huis nog altijd: de maatschappij is ingericht voor en door (witte) mannen en vrouwen worden langs die meetlat beoordeeld.

In de patriarchale maatschappij zoals we die kennen, heersen sterk gewortelde ideeën over man en vrouw en wordt ongelijkheid gevoed. Kunnen we een alternatief verhaal bedenken waardoor we onze vastgeroeste overtuigingen met frisse blik kunnen bekijken?

Vanavond schetsen verschillende vrouwen een andere werkelijkheid. Door hun ogen kijken we naar de publieke ruimte, cultuur, sensualiteit en leiderschap. Aan de hand van kunst gaan we het gesprek aan over heersende denkbeelden en dagen je uit tot omdenken. Durf jij je hoofd open te zetten?

Met:
Basje Boer – is schrijver en filmessayist. Ze schreef vier boeken, waaronder twee romans en de essaybundel Pose – Over hoe we kijken en wie we spelen (Nijgh & Van Ditmar, 2022), die werd genomineerd voor de Jan Hanlo Essayprijs 2023. Ze schrijft met regelmaat over film en (pop)cultuur voor o.a. De Groene Amsterdammer en de Volkskrant. Daarnaast zit ze in de redactie van de Filmkrant.

Gwendolyn Bolderink – is filosoof en journalist. Ze schrijft voor Filosofie Magazine en Bij Nader Inzien, en is redacteur bij de Volkskrant. Ze werkt aan een onderzoeksvoorstel voor een proefschrift over seksueel verlangen, objectivering en gendernormen.

Lara Schrijver

Lara Schrijver – is hoogleraar architectuurtheorie aan de Faculteit Ontwerpwetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Eerder was zij verbonden aan de TU Delft en de Rotterdamse Academie van Bouwkunst. Zij schrijft regelmatig over de architectuurculturen van de 20e en 21e eeuw.

Dit SG Café is onderdeel van de reeks Het vrouwelijk perspectief
Deze herfst onderzoeken we bij Studium Generale hoe de wereld eruit zou zien als vrouwen het voor het zeggen hadden. We wissen het dominante patriarchale perspectief en vervangen het door een alternatieve werkelijkheid. Hoe zou de maatschappij er dan uitzien: vormen vrouwen de maatstaf, kunnen mannen kwetsbaar zijn en vieren we genderfluïditeit?  Bekijk het hele programma hier.

Het vrouwelijk perspectief valt in de themalijn For Love of the World, waarin we op zoek gaan naar alternatieve verhalen en vergeten kennis die ons helpen om de wereld met nieuwe ogen te bezien.