Internationale Vrouwendag: Gelijkheid begint achter de voordeur

Nederlanders vinden de ongelijkheid tussen man en vrouw de belangrijkste kloof om te dichten (volkskrant.nl) Voor gendergelijkheid, zo blijkt nu ook uit onderzoek, is de emancipatie van de man cruciaal.  Op Internationale Vrouwendag 2023 kijken wij, mannen en vrouwen gelijk, met open blik naar dit thema.

Gelijkheid begint achter de voordeur

Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, vinden we in Nederland. Maar achter de voordeur blijken we nog steeds in rolpatronen te vervallen. Zorg- en huishoudelijke taken worden namelijk nog altijd vaker door vrouwen gedaan. Vrouwen werken hierdoor veelal parttime en verdienen minder, terwijl mannen fulltime (blijven) werken, ook als er kinderen komen.  Mannen die meer zorgtaken op zich willen nemen, krijgen daar regelmatig geen ruimte voor van de werkgever of maatschappij. Ook als die ruimte er wel is, nemen ze die niet. Waarom nemen mannen deze taken minder op zich? Hoe maken we dit gelijkwaardiger? En welke rol spelen mannen en vrouwen in het verder brengen van de emancipatie?
Luister naar een interview met diverse gasten en deel je eigen ervaringen.

Inloop vanaf 19:00u met een gratis drankje. Het programma begint om 19:30u.

Onze gasten

Iven Cudogham

Iven Cudogham is docent, presentator en schrijver. Eerder te zien in het tv-programma Een huis vol en als presentator bij AT5, Iven is ook schrijver van kinderboeken en meest recentelijk het boek Papa! over zijn vaderschap van zeven kinderen.

Ingrid Doorten

Ingrid Doorten is senior beleidsadviseur bij Atria en programmamanager van het project Werk.en.de Toekomst (2018-2022). Zij studeerde sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2008 promoveerde zij aan de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar de taakverdeling in Nederlandse huishoudens. Vanaf 2005 werkte zij als (senior) beleidsadviseur voor de Raad voor Volksgezondheid en Samen­leving (RVS) en rechtsvoorgangers. Ingrid heeft ruime ervaring met het agenderen van maat­schappelijke kwesties en het vertalen van onderzoek in beleidsadvies en beleidsaanbevelingen.

Mickey Steijaert

Mickey Steijaert is onderzoeker en beleidsadviseur bij Atria. Hij doet onderzoek naar genderstereotypen en keuzemogelijkheden in werken, zorgen en leren bij jongvolwassenen. Daarnaast richt hij zich op de representatie van vrouwen in de politiek, en meer specifiek op online haat gericht tegen vrouwelijke politici. Naast het uitvoeren van onderzoek, is Mickey op deze thema’s ook actief als beleidsadviseur en trainer.

Mirthe Frese

Moderator Mirthe Frese heeft succesvolle evenementen ontwikkeld over de samenkomst van maatschappij, politiek en kunst voor De Balie in Amsterdam. Sinds 2018 werkt zij zelfstandig als moderator en theatermaker. Zij werkt op dit moment aan een historische roman voor Nijgh & Van Ditmar Publishers.

Spoken word-artiest Anna van Doorn sluit de avond af met een optreden.

Dit onderdeel van het programma wordt door Studium Generale TU Delft georganiseerd in samenwerking met Stichting 8 Maart. Voor het volledige programma kijk op https://internationalevrouwendagdelft.nl/

Wil je nog meer programma voor Internationale Vrouwendag? Eerder op de dag is er ook Embrace Equity van DEWIS.