Het Filosofisch Café: Van wie is de natuur?

Recording: Het Filosofisch Café: Van wie is de natuur?

Kaarten € 7.50/student € 5, wachtlijst via Theater de Veste

De mens is de baas der dingen, aldus de mens. Deze houding leidt al eeuwen tot intensieve bemoeienis in natuurlijke gebieden voor menselijk gewin. Maar die plek op de apenrots is in de huidige tijd van vervuiling en klimaatverandering niet langer houdbaar. De invloed van mens op planeet is vandaag de dag zo groot dat die voor talloze natuurlijke systemen negatief uitpakt. Hoog tijd voor een avondje relatietherapie.

In dit Filosofisch Café gaan we met verschillende denkers op zoek naar een nieuwe verhouding tussen mens en natuur. Wat is ‘natuur’ precies? Waar, tussen technologisch vernuft en ongerepte wildernis, staat dan de mens? En hoe moet die zich opstellen tegenover haar omgeving?

Met Lianne Tijhaar, Julia Rijssenbeek & Jan Koen Lomans

Julia Rijssenbeek is als PhD kandidaat verbonden aan de Wageningen University & Research (WUR) en houdt zich bezig met ethische kwesties rond technologie. Voedsel, medicijnen en energie kunnen in de toekomst wellicht geproduceerd worden door micro-organismen. Deze nieuwe methode neemt bestaande ideeën en waarden over mens, dier en techniek behoorlijk op de schop. Julia onderzoekt de filosofische betekenis van deze ontwikkelingen.

Daarnaast werkt Julia als onderzoeker bij FreedomLab Thinktank, een platform waar jonge onderzoekers politieke, technologische en culturele veranderingen proberen te begrijpen.

Lianne Tijhaar
is als filosofiedocent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Utrecht.

Als ‘ freelance verhalenmaker’ weet ze complexe ideeën in
een toegankelijke vorm te gieten. Begin dit jaar verscheen haar boek ‘Down to Earth’
, waarin ze met filosofen (o.a. Bruno Latour, onlangs overleden), ingenieurs en kunstenaars in gesprek ging: hoe kunnen we met behulp van technologie een nieuwe balans tussen mens en natuur, heden en toekomst vormgeven? Daarnaast is Tijhaar hoofdredacteur van filosofieblog Bij Nader Inzien & eindredacteur Geesteswetenschappen voor NEMO Kennislink.

Jan Koen Lomans werkt als interdisciplinair beeldend kunstenaar. Zijn belangrijkste motief: de natuur. Op jonge leeftijd al begon zijn fascinatie voor de complexiteit van de natuur; groot en uitgestrekt, maar tegelijk ook klein en onzichtbaar. Hoe verhouden we ons daartoe? Met zijn kunstinstallaties confronteert hij het publiek met deze vraag en geeft hij hen letterlijk de ruimte om na te denken over de natuur.

Een programma van Studium Generale TU Delft en Theater de Veste. Vanuit de filosofie duiden we, op een laagdrempelige manier, maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen.