Het Filosofisch Café – Waarom voel ik mij toch altijd zo schuldig?

Recording: Het Filosofisch Café – Waarom voel ik mij toch altijd zo schuldig?

‘Schuldig’, een woord dat thuishoort in de rechtbank. Maar ook onze interne rechter oordeelt dagelijks over het eigen gedrag. Hebben we die vriend wel genoeg bijgestaan, hadden we niet nog wat mails moeten beantwoorden, kunnen we onze tijd beter besteden? Schuldgevoel zit in onze cultuur verweven. Maar hoe zinnig is het om je schuldig te voelen over die laatste bonbon of wéér een gemiste sportles? Waar komen denkbeelden over schuld vandaan, hoe beïnvloeden ze ons en wat zeggen grote filosofen hierover? In dit Filosofisch Café kijken we hiernaar met schrijver en filosoof Jannah Loontjens. Een avond om je vooral niet schuldig over te voelen.

Een programma van Studium Generale TU Delft en Theater de Veste. Vanuit de filosofie duiden we, op een laagdrempelige manier, maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen.