Lunchlezing over Geluk en Stress | De Student als Trekstaaf

Recording: Lunchlezing over Geluk en Stress | De Student als Trekstaaf

Wat maakt gelukkig en waarvan raak je overspannen of burn-out? De trekkromme van staal blijkt ons veel te leren over de belastbaarheid van mensen. We werken hard, buigen door, en ontspannen, veren terug. Maar hoe lang houd je dat vol? Hoe buigzaam zijn we eigenlijk?

De grote opgaven waar je tijdens je studie op de faculteit Bouwkunde aan werkt kunnen een voertuig zijn tot geluk! Ze kunnen echter ook uitlopen op overspannenheid of burn-out. Dat geldt voor jou als student, maar ook voor medewerkers, docenten, professoren, bestuurders: voor iedereen dus. Waarom laten wij ons dit gebeuren? Wat zijn de symptomen? En wat kun je eraan doen?

Bij je geboorte heb je geen gebruiksaanwijzing van jezelf meegekregen. Jammer. Maar met dit “pretcollege” kan je heel wat stukken aan die ontbrekende gebruiksaanwijzing toevoegen. Doe er je voordeel mee!

Dr.ir. Wim Thijs was als docent aan de TU Delft lang verantwoordelijk voor het onderwijs in het doen van Wetenschappelijk Onderzoek bij 3mE. Hij was sinds het prille begin in 1999 Supervisor/Beschermheer van de DreamTeams; hij is de grondlegger van de D:DREAM Hall. Ook was hij onder meer Supervisor van de Delftse Ontvangstweek, de OWee en was hij Redactieraadslid van Studium Generale. Zijn “pretcolleges” zijn vermaard onder zijn studenten; vermakelijk, visueel èn leerzaam. Hij verliet zomer 2015 de TU Delft op 70 jarige leeftijd.