Professoren in de Theater Arena: Een diepe duik in de Robotica

Dit is de tweede avond van ‘Professoren in de theaterarena’ met het thema robotica. De eerste in februari ging vooral in op economie en ethiek. Deze tweede zal focussen op techniek en praktische toepassingen.

De sprekers:

Prof. dr. ir. Bart van Arem
(TU Delft, Professor Transport Modelling)
Over zelfrijdende auto’s (ZR) van Google en Tesla hoor je van alles, maar wat daar nu werkelijk ontwikkeld wordt, is schimmig. De ‘echte’ ontwikkeling met de ZR auto is al heel ver. Bart van Arem: “ We zijn verder dan je denkt, maar… er kan minder dan je denkt.”. Belangrijke vraag is ook welke rol je een bestuurder laat hebben.
Vragen die vanavond aan bod kunnen komen:

• Wat is de stand van zaken van de techniek van automatische auto’s
  • Is het moeilijk de laatste stappen te maken.?
  • Kun je slaken in een ZR auto?
  • Hoe passen automatische auto’s in het verkeerssysteem?

Prof. dr. Vanessa Evers (Universiteit Twente, Professor Human Media Interaction)
Vanessa Evers is professor aan de Human Media Interaction groep, Universiteit Twente. Daar onderzoekt zij hoe mensen interacties aangaan met autonome objecten zoals robots of andere machines. Ze focust zich voornamelijk op de acceptatie van robots in de samenleving en hoe robots tot sociale wezens kunnen worden gemaakt. Professor Evers zoekt uit welk gedrag wij mensen fijn vinden bij robots zodat ze maximaal in onze samenleving kunnen integreren.

Prof. dr. Robert Babuska (TU Delft, Professor of Intelligent Control and Robotics)
Waarom zou je selflearning systemen ontwerpen? Allereerst natuurlijk uit nieuwsgierigheid, dat zit in wetenschappers gebakken. Daarnaast zijn er een legio toepassingen mogelijk, bijvoorbeeld in de medische wereld.
Vragen die wij aan Robert Babuska vanavond zullen stellen:

• Waarom willen we eigenlijk zelflerende systemen? Het is toch al geweldig om ‘gewoon’ te kunnen programmeren?
  • Is het niet te onvoorspelbaar?
  • Hoe doe je het eigenlijk – werkt het ook met een beloningssysteem?

Een avond waarin niets vaststaat en van alles kan gebeuren!
Jasper van Kuijk is cabaretier, columnist, onderzoeker en ontwerper aan de TU Delft en daarom de ideale moderator voor ‘Professoren in de theater arena’. In nauwe samenwerking met de TU Delft en de universiteiten van Leiden en Rotterdam zetten wij in een theatrale setting steeds drie spraakmakende hoogleraren op het podium rondom een actueel thema.

Bèta Balie
De Bèta Balie is het Delftse platform waar wetenschappelijke ontwikkelingen en maatschappelijke vraagstukken centraal staan. Door interactie in verschillende vormen zoals lezingen, discussies en levendig debat maken we uitdagingen zichtbaar. Want kennis wil je delen, uitwisselen, geven, bespreken en samen doorgronden.
De Bèta Balie is een concept van de TU Delft, Studium Generale, TOP Delft en Theater de Veste. In het kader van de Bèta Balie produceert Theater de Veste diverse TEDx-events en ‘professoren in de theater arena’.