Professoren in de theaterarena | ARTIFICIAL INTELLIGENCE FOR HUMANITY

Theatercafé

Toegang: Student/CJP: 5,00 overig: 12,50

Kunstmatige Intelligentie is niet meer alleen een wetenschappelijke discipline maar krijgt meer en meer invloed op ons dagelijks leven. In gebieden zoals welzijn en gezondheidszorg, transport en zelfs mode wordt software ontwikkeld die zelfstandig kan redeneren en beslissingen nemen. Dit biedt allerlei kansen, maar mensen maken zich ook zorgen.

Want hoe houden we controle over de technologie?
Hoe kunnen we technologie ontwikkelen die ons ondersteunt in plaats taken helemaal overneemt? En waar is die menselijke betrokkenheid belangrijk? Hoe kunnen we zorgen dat we snappen waarom de machine bepaalde beslissingen neemt? Hoe zorgen we dat lerende systemen niet de vooroordelen van mensen overnemen? We gaan in gesprek over deze vragen, waarin centraal staat hoe we kunstmatige intelligentie kunnen ontwikkelen voor mensen – die mensen ondersteunt, en die ons menszijn respecteert.

De sprekers zijn:

• Dr. Birna van Riemsdijk; assistant professor in “Interactive Intelligence” (TU Delft)
  • Prof. Peter Lucas; hoogleraar “artificial Intelligence” (Radboud Universiteit Nijmegen en Universiteit Leiden)
  • Dr. Geke Ludden; associate professor Interaction Design (Universiteit Twente)

Een avond waarop niets vaststaat en van alles kan gebeuren

Van CRISPR-Cas, de bionische mens tot wat we moeten doen met de klimaatproblematiek. ‘Professoren in de theaterarena’ zit bovenop thema’s die ertoe doen. De onderwerpen worden van verschillende kanten belicht, vanuit de harde wetenschap en/of maatschappelijke en ethische kant. Drie spraakmakende hoogleraren geven in een intieme setting een mini-college en gaan vervolgens met elkaar en u in debat.

Deze avonden worden in nauwe samenwerking met Theater de Veste en de TU Delft georganiseerd en zijn onderdeel van Betabalie Delft.