Van Leeuwenhoeklezing: Hoe gaan we het CO2-probleem van de luchtvaart oplossen?

Recording: Van Leeuwenhoeklezing: Hoe gaan we het CO2-probleem van de luchtvaart oplossen?

We weten allemaal dat vliegtuigen CO2 uitstoten. Toch zullen we er voor moeten zorgen dat ook vliegtuigen CO2-neutraal worden. Deze keer zullen we in de Van Leeuwenhoeklezing gaan onderzoeken hoe we dit probleem kunnen oplossen.

We zullen zien dat als we een stuk terug gaan in de tijd, eigenlijk al lang bekend is hoe we dit moeten aanpakken. Moeten we dan denken aan vliegtuigen met accu’s, exotische materialen of misschien wel vliegtuigen die op vogels lijken? In de lezing zullen we aan de hand van concrete voorbeelden gaan kijken wat er al gebeurt, wat we wel en niet kunnen verwachten en waar de uitdagingen nog liggen. En ja, in de lezing komt ook één formule voor.

Ir. Joris Melkert is Universitair Hoofddocent en Directeur Onderwijs van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. Prof.dr. Rob Mudde is Vice-Rector Magnificus van de TU Delft.

Foto: Studio Oostrum 2023