Van Leeuwenhoeklezing: Klimaatneutraal vliegen? Now boarding!

Recording: Van Leeuwenhoeklezing: Klimaatneutraal vliegen? Now boarding!

Of we ooit klimaatneutraal kunnen vliegen? Aan de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft zijn we ervan overtuigd dat dat kan. Sterker nog: we vinden dat dat moet. Hoewel de luchtvaart mensen met elkaar verbindt en zorgt voor handel en welvaart, draagt het immers ook bij aan klimaatverandering. Omdat we met elkaar steeds vaker en steeds langere afstanden vliegen, zal de luchtvaart steeds meer bijdragen aan klimaatverandering.

Wat kunnen we doen? Aan de TU Delft kijken we vooral naar technische oplossingen, zoals:

• Minder energie gebruiken. We ontwerpen bijvoorbeeld ultrazuinige vliegtuigen, zoals de Flying-V. Dit vliegtuig bespaart 20% op brandstof door een betere aerodynamische vorm en een lichter gewicht.
  • Duurzame energie gebruiken. Zo ontwerpen we elektrische vliegtuigen en werken we met collega’s aan duurzame vliegtuigbrandstoffen.
  • Duurzame operaties, zoals elektrisch taxiën op vliegvelden en vliegtuigen laten landen met glijvluchten.

Vliegtuigen zijn al veel zuiniger dan vroeger. Maar wij willen dat de luchtvaart sneller duurzaam wordt. Daarom zoeken we samenwerking met bedrijven. Zo zijn KLM en Airbus onze partners bij het ontwerpen en straks ook laten vliegen van de Flying-V.

Henri Werij behaalde zijn MSc en PhD in Natuurkunde aan de Universiteit Leiden. Na een aantal jaren aan andere universiteiten te hebben gewerkt, was hij directeur van Space and Scientific Instrumentation bij TNO. In juni 2017 werd hij professor en decaan aan de Faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit Delft. Samen met een wetenschappelijke staf van meer dan 100 hoogleraren en universitair (hoofd)docenten in ruimtevaarttechniek wil hij de overgang naar een echt duurzame luchtvaart enorm versnellen. Interdisciplinair onderzoek van wereldklasse, internatinale samenwerking en uitstekend onderwijs voor de vele en zeer gemotiveerde studenten aan de faculteit vormen de hoekstenen van zijn beleid.