Veritas Forum: Te hard gaan – Over prestatiedruk, stress en burn-out

Recording: Veritas Forum: Te hard gaan – Over prestatiedruk, stress en burn-out

“Druk druk druk. Kan er nog wat bij? NU EVEN NIET!” Je hebt zo’n soort intro vast al talloze keren gelezen. Stress is hip. We worden om de oren geslagen met mindfulness-cursussen, yogalessen of uurtjes vrijwillig bloemen breien. Als er al zoveel hulp is en iedereen ervan op de hoogte is, waarom blijven de problemen van stress en burnout dan toch bestaan? Met het Veritas Forum op 2 mei gaan we op zoek naar de waarheid achter stress: Waarom je stress hebt; hoe je voorkomt dat je te hard gaat en hoe je zelfbeeld bepaalt hoe je met stress omgaat. Bovendien: wat heeft de moderne maatschappij te maken met het hoge aantal burn-outs? Zijn de problemen te wijten aan de snelle (digitale) ontwikkelingen, of heeft het gebrek aan een gedeeld verhaal en individualisme ons ontheemd en gestresst achtergelaten?

Tijdens het Veritas Forum gaan twee experts vanuit verschillende invalshoeken in op stress en burn-out: Witte Hoogendijk, hoogleraar psychiatrie bij het Erasmus MC en schrijver van ‘Van Big Bang tot Burn-out’ en ‘Leef als een Beest’, en Welmoed Vlieger, filosoof en columnist bij Trouw. Het gesprek wordt geleid door een ervaren moderator, schrijver en spreker Reinier Sonneveld. Tijdens de avond krijg je zelf de kans om de experts aan de tand te voelen en met ons op zoek te gaan naar de waarheid.

Over de sprekers

Witte Hoogendijk is al dertig jaar met depressieonderzoek bezig en werkzaam als hoogleraar bij het Erasmus MC. Hij heeft twee boeken geschreven over burn-out en stress. Hoogendijk stelde in een recent interview met NRC: we stressen te veel en dat komt “omdat je evolutionair zo gemaakt bent.”

Welmoed Vlieger studeerde wetenschap van godsdienst en levensbeschouwing en wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. Vlieger benadert stress en burn-out vanuit de filosofie. In een interview met de Volkskrant vatte ze dat als volgt samen: “Leef vol overgave, zonder alles te bevragen. Zo krijgt een burn-out geen kans.”

Over Veritas

Veritas organiseert bijeenkomsten waar alle studenten en docenten welkom zijn. Tijdens een Veritas-bijeenkomst komen de grote levensvragen aan bod. We laten verschillende levensbeschouwingen hun licht daarover schijnen. Het Veritas-forum is begin jaren negentig gestart op Harvard University. Ons doel is om het ware leven te verkennen door te luisteren, te discussiëren, te debatteren en te inspireren. Bezoek nl.veritas.org voor meer informatie.