Bèta Balie Cinema: Das schweigende Klassenzimmer

Toegangskaarten verkrijgbaar bij Filmhuis Lumen €9,50

Op 9 november 2019 is het 30 jaar geleden dat de Berlijnse Muur viel. Een historische gebeurtenis die de wereld op zijn grondvesten deed schudden. Om dit jubileum te markeren organiseert Bèta Balie, in samenwerking met Filmhuis Lumen, een vertoning van Das schweigende Klassenzimmer.

In het op een ware gebeurtenis gebaseerde Das schweigende Klassenzimmer is het 1956, vijf jaar vóór de bouw van de Muur. De middelbare schoolvrienden Kurt en Theo zijn stiekem naar West-Berlijn gefietst om daar in een bioscoop wat vrouwelijk naakt te zien. Wat ze voorgeschoteld krijgen zijn echter tragische nieuwsbeelden van het Hongaarse studentenprotest tegen het communistische regime, iets waarover de media in hun deel van de stad in alle talen zwijgen. Spontaan besluiten ze om ter nagedachtenis aan de gesneuvelde rebellen in hun klas een minuut stilte te houden. Dat hadden ze beter niet kunnen doen, want de gevolgen zijn niet te overzien. De politiek bemoeit zich ermee en zet de zwijgende klas onder enorme druk om de verantwoordelijken te kunnen inrekenen. Das schweigende Klassenzimmer biedt degelijk historisch drama met indrukwekkend acteerwerk van zowel de oude als de jonge garde.

Voorafgaand aan de filmvertoning verzorgt Wiebke Pittlik van het Duitsland Instituut Amsterdam een korte inleiding om de film in zijn historische context te plaatsen. Na afloop gaan we verder met haar in gesprek over de hedendaagse betekenis van, en herinnering aan de Berlijnse Muur.

In samenwerking met de Filmhuis Lumen