Beta Balie: De sociale staat van Nederland

Recording: Beta Balie: De sociale staat van Nederland

Hoe gaat het feitelijk met ons en hoe zien we dit zelf?

Nederland behoort al jaren tot de gelukkigste landen van de wereld en ook wat betreft feitelijke leefomstandigheden op het gebied van bijvoorbeeld werk, zorg en onderwijs scoort Nederland internationaal gezien goed. Toch zijn er ook in ons land zorgen over de kwaliteit van leven en gaan er achter de positieve gemiddelden soms grote verschillen tussen mensen in welvaart en welzijn schuil. Welke groepen zijn meer en minder kwetsbaar? Hoe ontwikkelt de kwaliteit van leven zich in een veranderende samenleving? Dit zijn vragen die tijdens deze lezing centraal staan en besproken worden aan de hand van recent onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), dat de kwaliteit van leven van inwoners in Nederland volgt, verkent en verklaart.

Annemarie Wennekers is sinds 2015 als media-onderzoeker werkzaam bij het Sociaal en Cultureel Planbureau. Ze voltooide een Bachelor en Research Master in de Sociale Psychologie (Radboud Universiteit Nijmegen) en een Master Sociale Wetenschappen (The University of Chicago, VS). In 2008 startte ze haar promotieonderzoek naar de vorming van impliciete (‘onbewuste’) attitudes bij de afdeling Sociale- en Cultuurpsychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Van 2012-2015 werkte ze als Universitair Docent Persuasieve Communicatie bij de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR; Universiteit van Amsterdam), waar ze onderzoek deed naar attitudes en marketing- en gezondheidscommunicatie.

Deze lezing is gratis en vrij toegankelijk.

De lezing duurt ca. 45 minuten á 1 uur. Er is  vervolgens nog  gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen.