Beta Balie Debat: Robots, besturen of samenwerken?

David Abbink is Universitair Hoofddocent BioMechanica, en werkt bijna viertien jaar aan de interactie tussen mens en machine. Geinspireerd door de besturing van ons eigen lichaam werkt hij aan besturing van intelligente voertuigen, op afstand bestuurdbare robot-armen voor onderwater of in de ruimte, of robotpakken als tilhulp… De laatste tijd komen robots steeds vaker in het nieuws, ze lijken uit de afgesloten fabrieksruimtes te komen, recht in ons dagelijks leven. Wie zit er eigenlijk op zo’n robot te wachten? Wat voor robot zou je zelf willen? Wanneer gaan ze jouw baan overnemen? Hoe verdelen we de winst van al die extra productie op een eerlijke manier? En als ze er dan eenmaal aankomen, hoe zorgen we dat ze goed samenwerken met mensen, dat we elkaar begrijpen?

David wil met jullie in debat over hoe de toekomst met robots er uit zou kunnen zien. Hoe houden we robots onder controle, of moeten we de controle juist loslaten?

Beta Balie: Creating Futures

De Beta Balie is een samenwerkingsverband van de TU Delft, het Science Centre, Studium Generale, Theater de Veste, TOP Delft en Delft Design. Deze organisaties hebben de handen ineen geslagen om een aantal grote bèta onderwerpen voor een breed publiek toegankelijk en bespreekbaar te maken. De Bèta Balie wil bijdragen aan het betrekken van de burger, het vergroten van innovatievermogen, het versterken van institutionele samenwerking, nationaal en internationaal en zij wil de stad als laboratorium gebruiken. De middelen daarvoor zijn lezingen, debatten, manifestaties en proeftuinen. De bijeenkomsten worden gehouden in het Prinsenkwartier waar TOP Delft is gevestigd, de TU Library, het Science Centre en Theater de Veste. Het jaar 2016 staat in het teken van de robotisering.

Voor meer informatie zie www.betabalie.nl