Beta Balie Debat: Robotzwermen – First Contact

De eerste robots die we in ons dagelijks leven gaan tegenkomen zullen niet de humanoïde robotbutlers zijn die je pantoffels en sigaar komen brengen. Integendeel, het zullen kleine, simpele robots zijn die net als zwermen insecten of vogels in staat zijn om complexe taken uit te voeren. Waar gaan we de eerste zwerm zien in Delft?

Chris Verhoeven, universitair hoofddocent en themaleider Robotzwermen aan de TU Delft, voorspelt dat deze robotzwermen al op korte termijn realiteit kunnen worden. “Er komt een tijd dat we het volslagen normaal vinden dat er robots om ons heen scharrelen en rondvliegen. Net zoals we het nu normaal vinden dat er brandmelders aan het plafond zitten, gaan we het normaal vinden dat er kleine beschermengeltjes in onze omgeving zijn, bezig met hun simpele taakjes, die ons leven een stuk makkelijker en veiliger gaan maken”.

In dit debat gaan we op zoek naar waar de kansen en uitdagingen liggen voor een toekomst waarin we worden omgeven door kleine robots. Waar gaan we de eerste zwerm zien in Delft?

Beta Balie: Creating Futures

De Beta Balie is een samenwerkingsverband van de TU Delft, het Science Centre, Studium Generale, Theater de Veste, TOP Delft en Delft Design. Deze organisaties hebben de handen ineen geslagen om een aantal grote bèta onderwerpen voor een breed publiek toegankelijk en bespreekbaar te maken. De Bèta Balie wil bijdragen aan het betrekken van de burger, het vergroten van innovatievermogen, het versterken van institutionele samenwerking, nationaal en internationaal en zij wil de stad als laboratorium gebruiken. De middelen daarvoor zijn lezingen, debatten, manifestaties en proeftuinen. De bijeenkomsten worden gehouden in het Prinsenkwartier waar TOP Delft is gevestigd, de TU Library, het Science Centre en Theater de Veste. Het jaar 2016 staat in het teken van de robotisering.

Voor meer informatie zie www.betabalie.nl