Bijensterfte – zijn drones het antwoord?

Recording: Bijensterfte – zijn drones het antwoord?

Enige tijd geleden hoorden we op BNR naar aanleiding van een artikel op newscientist.com: ‘We hebben in de toekomst geen bijen meer nodig om bloemen te bestuiven. Dat kunnen mini-drones ook doen. Japanse onderzoekers hebben drones gemaakt die de rol van de bij over kunnen nemen.’ Een techneutendroom die werkelijkheid wordt?

Sticky Drone De Oplossing Voor Bijensterfte ?

Reden om weer eens te kijken waar het ook alweer over ging. Is het zo eenvoudig? Vervangen we de bezige bijtjes die al miljoenen jaren een rol spelen in de bestuiving van bloemen en in de laatste decennia onze gewassen door slimme robotjes? Of is het toch niet zo’n goed idee om het daar op te laten komen?

Prof. Dr Jeroen P. van der Sluijs (1965) is part time Universitair Hoofddocent nieuwe risico’s bij de afdeling Milieu-Natuurwetenschappen, Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling, Universiteit Utrecht en hoogleraar bij de Universiteit Bergen, Noorwegen. Jeroen studeerde scheikunde aan de Universiteit Leiden en promoveerde aan de Universiteit Utrecht op omgaan met onzekerheden en controversen in risicoanalyse van klimaatverandering.

Hij was lid van het Advisory Board van het Europese ALARM project Assessing LArge scale Risks for biodiversity with tested Methods dat in Europa het probleem van de wereldwijde bestuivingscrisis op de agenda heeft gezet. Als tweede promotor was hij betrokken bij het onderzoek van Laura Maxim naar de wetenschappelijke controversen over bijensterfte in Frankrijk. Hij is lead author van het UNESCO COMEST rapport The Precautionary Principle en werkt mee aan de vervolg studie van het Late Lessons from Early Warnings rapport van de European Environment Agency.

Jeroen leidde de Internationale Taakgroep Systemische Pesticiden die recent de “Worldwide Integrated Assessment of the Impact of Systemic Pesticides on Biodiversity and Ecosystems” (WIA) publiceerde, de tot nu toe meest omvattende studie naar de gevolgen van de meest gebruikte insecticiden ter wereld, de neonicotinoiden.

Hij publiceerde 72 artikelen in wetenschappelijke tijdschriften en 27 hoofdstukken in wetenschappelijke boeken over uiteenlopende milieu- en gezondheidsrisico’s en is veelgevraagd spreker op internationale wetenschappelijke congressen. Jeroen is lid van de Signaleringscommissie Gezondheid en Milieu van de Gezondheidsraad.

De jury van de Duurzame 100 van 2015 van dagblad Trouw zette Jeroen op plaats 25 voor zijn verdiensten voor het agenderen van het vraagstuk van de grote ecologische nevenschade van het grootschalig profylactisch gebruik van neonicotinoide insecticiden in de landbouw.

Voor wie meer wil weten, volgt hier een recent overzichtsartikel: http://link.springer.com/article/10.1007/s41055-016-0003-z