Broodje Moraliteit: Moraliteit in de praktijk

Lezing ter gelegenheid van de theaterproductie GETEKEND

De theaterproductie GETEKEND gaat over de Technische Hogeschool in de Tweede Wereldoorlog. Deze bijzondere geschiedenis wordt nu eenmalig opnieuw tot leven gewekt op de plek waar het allemaal gebeurde: de TU Delft.

GETEKEND volgt een groep bevriende studenten die onder steeds grotere druk belangrijke beslissingen moeten nemen in de chaotische omstandigheden van de oorlog. Keuzes die hun vriendschap en hun idealen op de proef stellen. Wat als het goede doen niet loont? Hoe ver ga je voor je studie, je geliefde, je medestudenten en je vaderland? Bepalen deze beslissingen eigenlijk wel of je een goed of slecht mens bent?

Aan de hand van dit verhaal willen we het gesprek op gang brengen over de rol van de mens en in het bijzonder de rol van de toekomstige ingenieur bij het maken van morele keuzes en de verantwoordelijkheid voor de gevolgen. We willen het publiek er van doordringen hoe moreel geladen de wereld van de ingenieurs is en hoe belangrijk het maatschappelijk bewustzijn is. Beslissingen genomen door één individu hebben gevolgen voor de hele maatschappij, bedoeld of onbedoeld.

Ter gelegenheid van het theaterstuk GETEKEND zullen we diverse lezingen organiseren om te filosoferen vanuit verschillende perspectieven over morele dilemma’s. Deze lezingenreeks “Broodje Moraliteit” wordt georganiseerd door Studium Generale van de TU Delft.