Broodje Politiek: Hoezo, Zuid-Afrika?

Recording: Broodje Politiek: Hoezo, Zuid-Afrika?

Het wordt hoog tijd om je als TU-student te verdiepen in de gebeurtenissen in de wereld. Niet alleen studeren is belangrijk, maar ook weten wat er om je heen speelt en je daar een mening over vormen.

In Broodje Politiek worden actuele thema’s aangesneden, waarover je in gesprek kunt gaan met de spreker/spreekster. De toegang is gratis. En niks “zal mijn tijd wel duren” of “ver van m’n bed show”, Studium Generale geeft je de kans om achter de ins en outs te komen van diverse politieke onderwerpen. Gratis broodje, maar op is op!

Hoezo, Zuid-Afrika?

Vanuit het standpunt van Nederland lijkt het alsof Europa de eindbestemming is voor alle Afrikaanse migranten. Maar aan de andere kant van het continent worstelt Zuid-Afrika met dezelfde problemen. Frustratie over de onstuitbare stroom migranten uit andere delen van Afrika leidde de afgelopen weke opnieuw tot geweld en heeft duizenden migranten uit de steden gejaagd. Zuid-Afrikaanse autoriteiten jagen eveneens op illegalen.

20 jaar na het einde van de apartheid is populisme het parlement ingeslopen. Een jonge generatie eist de val van standbeelden uit de koloniale tijd en echte transformatie op de universiteiten. Is de regenboognatie die Nelson Mandela voor ogen had failliet?

Bram Vermeulen is correspondent voor NRC Handelsblad, NOS en VPRO, en berichtte in de afgelopen 15 jaar vanuit standplaatsen Johannesburg, Istanbul en Kaapstad. Hij won voor zijn werk meerdere prijzen.