GETEKEND: Over de TU Delft in Oorlogstijd

Mei 2015, 70 jaar na de bevrijding. Studium Generale presenteert Getekend, een grootse theaterproductie in het Auditorium van de TU Delft over een groep studenten tijdens de oorlog. Mede geïnspireerd op de historische gebeurtenissen uit het boek Loyaliteit in Verdrukking van Onno Sinke.

In maart 1943 worden alle studenten in heel Nederland geconfronteerd met de Duitse loyaliteitsverklaring. Wie door wil studeren moet zich eerst loyaal verklaren aan de bezetter. Wie weigert wordt direct de studie ontzegd en daarna zonder pardon naar Duitsland gestuurd voor dwangarbeid.

De grote vraag: tekenen of niet tekenen?

De – toen nog – Technische Hogeschool kende van alle universiteiten en hogescholen in Nederland het hoogste aantal tekenaars. Deze bijzondere geschiedenis wordt nu eenmalig opnieuw tot leven gewekt op de plek waar het allemaal gebeurde: de TU Delft.

Getekend volgt een groep bevriende studenten die onder steeds grotere druk belangrijke beslissingen moeten nemen. Keuzes die hun vriendschap en hun idealen op de proef stellen. Wat als het goede niet loont? Hoe ver ga je voor je studie, je geliefde, je medestudenten en je vaderland? En als je wilt tekenen, ben je dan eigenlijk ook meteen een slecht mens?

Studenten en medewerkers aan de TU Delft spelen, zij aan zij met een cast van professionele acteurs, de studenten van toen. Onder begeleiding van de Groover Big Band nemen wij u mee de jaren ’40 in. Van een studentenbal tot aan de loyaliteitsverklaring en verder.

Wat zou u gedaan hebben? Een unieke gebeurtenis om bij aanwezig te zijn.

Tickets

Theaterproductie GETEKEND speelt in totaal vier keer in het auditorium van de TU Delft en één try-out. De kaartverkoop gaat via de website van Getekend. Klik op één van de onderstaande links om de kaarten voor Getekend in de wacht te slepen. Wees er snel bij, want de kaarten gaan hard!