Broodje Speciaal: Big Data, het einde van de wetenschap

Recording: Broodje Speciaal: Big Data, het einde van de wetenschap

Wij voorspellen graag de toekomst. Erger nog, zonder beeld van de toekomst raken wij in paniek. De manische behoefte aan een beeld van de toekomst maakt ons kritiekloos. Onderscheid tussen synchroniciteit en correlatie kunnen wij niet maken. Als er maar vaak genoeg gebeurt wat wij dachten dat er zou gebeuren dan is ons model van de werkelijkheid bevestigd en wordt het de waarheid, verpakt in gewoonten, tradities, riten, religies, waarden en normen, wetten. Alleen wetenschappers zijn geïnteresseerd in de aard van het model, willen twijfelen aan de volledigheid en correctheid houden daarmee de falsificatie motor aan het draaien. Dit fundamenteel pulken aan de waarheid wordt niet gewaardeerd. Het geeft angst en onzekerheid want de toekomst wordt duister. Gelukkig komt nu de oplossing. Zij heet “Big Data”. Wanneer alle kennis van de wereld samenkomt in een enorme razendsnelle correlator (de kwantumcomputer) dan zullen een ongekend aantal gevolgen aan oorzaken gekoppeld kunnen worden. Er is een goede kans dat een voorspelling die gebaseerd is op deze gegevens vaker klopt dan een voorspelling die uit een per definitie gebrekkig en met minder gegevens geverifieerd model komt gemaakt door gewetensvolle wetenschappers. (Alle mensen die op dinsdag om vijf uur een glas cola hebben gedronken en op zaterdagen aan hun neus hebben gekrabd kregen minder vaak een tumor. U begrijpt meteen wat wij voortaan op dinsdag en zaterdag doen….) Big Data is niets anders dan een snellere versie en meer omvattende versie van de druïde, die gebaseerd op eeuwenlange overlevering van ploeteren, experimenteren, falen en geluk hebben. Big Data is een voorwetenschappelijk fenomeen dat vanwege zijn betrouwbaarheid de belangstelling voor wetenschap zal doen vervagen.

Grijp je kans en debatteer mee over ondermeer de volgende onderwerpen:

1. Wie kan het goed antwoord geven op de vraag wat een overledene bij zijn uitvaart gewild zou hebben? (De grote correlator, via internet te bereiken in de vorm van GoogleBlack, zal op deze vraag het correcte antwoord geven. Wij zijn uitermate voorspelbaar. Communiceren met de overledenen? Het wordt eindelijk mogelijk.)
  2. Wat gebeurt er wanneer we robots en Big Data combineren? (De robot kan zijn gedrag en antwoorden eenvoudig ophalen uit GoogleBlack. Ik zelf kan weg, maar leef eeuwig voort. Mijn familie hoeft mij later niet te missen.)

Chris Verhoeven is Associate Professor TU Robotics Institute/TU Delft Space Institute.