Broodje Speciaal: Techniek en Klassieke Muziek

Recording: Broodje Speciaal: Techniek en Klassieke Muziek

logo apolloEen live symfonisch klassiek concert is een avontuur: onder leiding van een dirigent nemen meer dan honderd musici je mee op een uitgebreide muzikale reis. Voor iemand die niet gewend is om naar klassieke concerten te gaan kan dit echter overweldigend zijn: wat gebeurt er over de lange tijdsduur van een klassiek werk, en waar moet je naar luisteren als alle musici tegelijk spelen?

In het net afgeronde PHENICX-project, deels gefinancieerd door de Europese Commissie. bundelden academische onderzoekers, muziekinstituten, musici en bedrijven actief in nieuwe mediatechnologie hun krachten. De missie was om alle rijkdom van klassieke muziek te benutten: het geluid dat je hoort, maar ook de spelers die je kunt zien. De karakteristieken van een werk, maar ook de verschillen tussen verschillende uitvoeringen van hetzelfde werk. De achtergrondverhalen achter een werk, maar ook de manier waarop verschillende publieksgroepen het werk ontvangen.

Door slim gebruik van technologie werd deze rijkdom gebruikt om een totaal nieuwe, digital ondersteunde klassieke concertervaring te creƫren, die uitdrukkelijk niet is bedoeld om de traditionele concertervaring te verwijderen, maar juist nieuwe belevingen bovenop de tradionele ervaring kan bieden, zodat klassieke concertuitvoeringen tot leven zullen komen voor een breed publiek.

Cynthia Liem, universitair docent Technische Informatica op de faculteit EWI en pianiste van het Magma Duo, was initiatiefnemer en mede-coƶrdinator van het PHENICX-project. In deze lezing vertelt ze over de onderzoeksrichtingen die dankzij het project werden ingeslagen, mogelijke producten die uit het project voortkomen, en de invloed van het project op haar eigen muziekpraktijk.