Contant geld Verdwijnt! Nou EN?

Recording: Contant geld Verdwijnt! Nou EN?

Tegenwoordig  wordt er alles aan gedaan om het virtueel betalen te stimuleren. Alle ontwikkelde techniek van de laatste jaren helpt daar natuurlijk bij. Tegelijkertijd horen we echter in toenemende mate berichten dat overheden het contant geld willen afschaffen. Dat begint met het beperken van contante transacties of het afschaffen van grotere biljetten van 200 en 500 Euro.

Toch zijn er veel redenen om contant geld te behouden. Sommigen beweren zelfs dat met het afschaffen van contant geld de meest fundamentele mensenrechten worden geschonden. Wie geen gebruik kan maken van contant geld is namelijk niet vrij om iets te kopen zonder dat dit geregistreerd wordt. In feite is ‘het systeem’ dus volledig op de hoogte van wat jij doet. En niet alleen je bestedingen van vandaag, maar zo nodig die van oneindig lang geleden. Dit gaat voorbij Orwell.

De officiële redenen waarom men contant geld wil afschaffen zijn dat contant geld wordt gebruikt door criminelen en terroristen en dat het bovendien zeer onveilig is. Het sentiment van contantgeldbetalingen wordt op deze manier volledig gecriminaliseerd. Er zijn diverse Europese landen die contante betalingen boven een bepaald bedrag verbieden. In Frankrijk is dat 3000 Euro en in sommige gevallen slechts 1000 Euro.

De zelfde ‘men’ echter kan van het een op het andere moment jouw zuur verdiende (digitale) spaarcentjes bevriezen, afromen (bail in of negatieve rente) of zelfs volledig laten verdwijnen in het ‘algemene belang’ of als ze jou niet meer leuk vinden.

Voorbeelden zijn o.a. Cyprus waar de pinautomaten stopten zodat de mensen niet meer aan hun geld konden komen en de banken toestemming kregen om geld van burgers boven een bedrag van 100.000 Euro volledig af te romen. Stelen heet dat in goed Nederlands. En dat uiteraard volledig legaal want bij wet geregeld.

129316_600

Een duidelijke relatie van contant geld tot de rentestand is zichtbaar op het volgende plaatje wat na het laatste Word Economic forum in Davos is gepubliceerd.

MS%20DB%201_0

Hier zie je dalende rentestanden die ervoor zorgen dat mensen steeds meer contant geld gaan aanhouden. Simpelweg omdat omvallende of grijpgrage banken daar in principe niet aan kunnen komen. In Japan is na de introductie van negatieve rentes de verkoop van het aantal huis-tuin-en-keuken kluisjes exponentieel toegenomen.

Inmiddels worden er in diverse landen petities gehouden om te strijden voor het fundamentele recht op contant geld. In Nederland wordt dat gedaan door de Stichting Handjecontantje.

handjecontantje.org

In de lezing een pleidooi voor behoud van ons contant geld. Maar misschien nog niet eens zozeer vanwege het geld maar vanwege behoud van onze vrijheid!