De Student als Trekstaaf – Anatomie van Geluk en Ongeluk

Wat maakt je gelukkig en waarvan raak je overspannen of burn-out? De trekkromme van staal blijkt ons veel te leren over de belastbaarheid van mensen. Over het wonder van de Delftse DreamTeams; wat drijft de DreamTeams? De grote opgaven binnen een DreamTeam kunnen een voertuig tot geluk zijn.

Grote opgaven kunnen echter ook uitlopen op burn-out of overspannenheid. Dat geldt voor DreamTeam-studenten, maar ook voor ‘gewone’ studenten, voor medewerkers, docenten, professoren en voor het College van Bestuur. Voor iedereen dus. Waarom laten wij ons dit gebeuren? Wat zijn de symptomen? Wat kan je eraan doen? Bij je geboorte heb je geen gebruiksaanwijzing van jezelf meegekregen. Jammer.

Uit dit “pretcollege” kan je heel wat stukken van die ontbrekende gebruiksaanwijzing plukken. Doe er je voordeel mee!

Dr.ir. Wim Thijs was als docent aan de TU Delft lang verantwoordelijk voor het onderwijs in het doen van Wetenschappelijk Onderzoek bij 3mE. Hij was sinds het prille begin in 1999 Supervisor/Beschermheer van de DreamTeams; hij is de grondlegger van de D:DREAM Hall. Ook was hij onder meer Supervisor van de Delftse Ontvangstweek, de OWee en was hij Redactieraadslid van Studium Generale. Zijn “pretcolleges” zijn vermaard onder zijn studenten; vermakelijk, visueel èn leerzaam. Hij verliet zomer 2015 de TU Delft op 70 jarige leeftijd.