Het Filosofisch Café – Over de emotie | verwondering

Kaarten € 7.50/student € 5.  Dit evenement is uitverkocht.
Schrijf je in voor de wachtlijst via Theater de Veste.

Er zijn van die momenten die een mens even van zijn stuk kunnen brengen. Waarin we beseffen hoe bijzonder de wereld eigenlijk in elkaar zit. Neem bijvoorbeeld de beroemde scène uit de film American Beauty. Een doodgewone plastic zak dwarrelt speels en sierlijk in de wind en door de rode herfstbladeren. Het alledaagse is ineens niet meer zo vanzelfsprekend als daarvoor.

In dit Filosofisch Café ontleden we de emotie die we verwondering noemen. Een aantrekkelijke, maar ongrijpbare ervaring. Het lijkt moeilijk om precies te duiden wat het omhelst om ergens verwonderd over te zijn.

Wat ervaren we in een staat van verwondering? Op deze avond onderzoeken we die vraag door de ogen van De Danser en De Existentialist. De een werkt vooral met zijn lichaam, de ander met zijn geest. Wat betekent verwondering voor hen?

Met: Anton van der Sluis en Simon Gusman

Een programma van Studium Generale TU Delft en Theater de Veste. Vanuit de filosofie duiden we, op een laagdrempelige manier, maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen.

Over de gasten:

Anton van der Sluis maakt fysiek theater. Hij studeerde af aan de Mime Opleiding aan de AHK. Sindsdien is hij te zien in een lange lijst theater- en dansproducties (o.a. Jakop Ahlbom Company, De Nieuwe Oost),  en creëert hij eigen werk onder de naam ‘Language No Problem’. Te ontdekken wat een lijf allemaal kan (en niet kan) is daarbij Antons drijfveer. Via beweging kunnen we onze automatische piloot uitdagen en spelen met nieuwe mogelijkheden.

Simon Gusman is filosoof. Vanuit de blik van existentialisme, fenomenologie
n post-structuralisme bestudeert hij de hedendaagse samenleving en popcultuur;
Welke rol hebben avontuur, vervreemding en authenticiteit in ons denken en doen?

Gusman is verbonden aan de Universiteit Utrecht, maar is ook buiten de academische
muren actief: als spreker op muziekfestivals als Lowlands, Down the Rabbit Hole en Zwarte Cross.

Foto door Pleun Pijnenburg

De
ze avond over verwondering is de aftrap van een tweeluik over emotie. Emoties maken ons mens en maken het leven rijk en waardevol. Maar hoe vaak staan we nu daadwerkelijk stil bij wat gevoelens voor ons betekenen en wat ze ons vertellen?

In deze mini-serie kijken we naar emoties door de ogen van filosofen, psychologen, sociologen en kunste­naars. Wat ervaren we als we geëmotioneerd zijn? Welke rol speelt kunst in ons gevoelsleven? Deel twee, op 17 april, gaat over angst.