Het Filosofisch Café: Talking Juice. Waarom we roddelen zo fijn vinden.

Kaarten € 7.50/student € 5, via Theater de Veste

‘Heb je het al gehoord?’ We geven het misschien niet graag toe, maar roddelen is voor velen van ons dagelijkse kost. Bij het koffieapparaat op kantoor, onder vrienden en ook veel online. Op sociale media zijn juicekanalen razend populair; kanalen met duizenden volgers die ons voorzien van een dagelijkse portie nieuwtjes over bekende en minder bekende mensen. Het privéleven van deze BN’ers wordt daarbij vaak publiekelijk geëtaleerd en veroordeeld.
In dit Filosofisch Café bespreken we die neiging om onze neus in andermans zaken te steken en daar stiekem over te kletsen. Waarom roddelen we? Wat is de aantrekkingskracht van juicekanalen en verworden ze niet langzaam tot een online schandpaal?

Een programma van Studium Generale TU Delft en Theater de Veste. Vanuit de filosofie duiden we, op een laagdrempelige manier, maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen.

Met: Terence Dores Cruz, Monique Timmers, Marcel Becker en anderen.

Sprekers:

Terence Dores Cruz doet als promovendus aan de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar de rol van roddelen en reputatie in samenwerking. Hierin maakt Terence gebruik van zowel experimentele studies als veldstudies en theorieën uit sociale, evolutionaire, en organisatiepsychologie.

Monique Timmers is mediapsycholoog en werkt aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is gepromoveerd op een proefschrift over sekseverschillen in emotie uitingen, bij de afdeling psychologie van de UvA. Haar kennis over en interesse in emoties heeft ze in haar academische werk inmiddels toegepast op media. Haar recente onderwijs en onderzoek gaat over eenzijdige interacties en relaties met mediafiguren en -karakters: parasociale interactie en parasociale relaties.

Marcel Becker is Universitair Hoofddocent Ethiek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zijn specialisatie is toegepaste ethiek: de rijke filosofische traditie ‘toepassen’ op hedendaagse problemen. Hij schreef boeken over bestuurlijke ethiek, digitale ethiek en juridische ethiek. De belangstelling voor de invloed van de media loopt als een rode draad door zijn werk.

Visit the location's website here.