Het Filosofisch Café: Tussen waarheid en wetenschap met Vincent Icke

Kaarten € 7.50/student € 5 via Theater de Veste

We verwachten van de wetenschap dat zij systematisch ontdekkingen doet en zekerheden onthult. Maar volgens natuur- en sterrenkundige Vincent Icke bestaat zo’n ‘wetenschappelijke methode’ niet. Alleen wiskunde levert honderd procent zekerheden op. Alle andere wetenschappen zijn een proces van vallen en opstaan.

Onze misvatting van de wetenschap leidt zelfs tot ondermijning van het maatschappelijk vertrouwen erin. Vanavond ontleden we met Vincent Icke het ware wezen van de wetenschap zoals we die niet eerder kenden en erkenden. De wetenschapper als altijd zoekende, scheppende vernieuwer, niet als toepasser van een ‘methode’ waardoor waarheid wordt onthuld.

Het publieke debat is met de komst van social media ingrijpend veranderd en het wordt er meestal niet genuanceerder op. De vertwittering van het debat was in 2015 voor de filosofen en schrijvers Frank Meester en Coen Simon de belangrijkste drijfveer voor de lancering van de serie filosofische pamfletten Nieuw Licht. Rondom elke uitgave wordt een reeks debatten georganiseerd.

Vincent Icke is hoogleraar Theoretische Sterrenkunde aan de Universiteit Leiden en bijzonder hoogleraar Kosmologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij studeerde theoretische natuurkunde en sterrenkunde in Utrecht en promoveerde op het ontstaan van sterrenstelsels en grote-schaal structuur in het Heelal. Hij deed postdoctoraal onderzoek aan de universiteiten van Sussex en Cambridge en aan het California Institute of Technology.

Frank Meester is filosoof, schrijver en publicist. Van zijn hand verscheen onder meer Zie mij. Filosofie van de ijdelheid en Islam. Samen met zijn broer Maarten schreef hij de bestseller Meesters in de filosofie en met Denker des Vaderlands Marli Huijer publiceerde hij Goudmijn van het denken.

Coen Simon is schrijver en filosoof. Zijn essays in NRC Handelsblad, nrc.next en Trouw zijn spraakmakend in het publieke debat. Van hem verschenen onder meer de boeken Waarom we onszelf zoeken maar niet vinden en Filosoferen is makkelijker als je denkt. In 2012 won hij de Socrates Wisselbeker voor het beste filosofieboek met En toen wisten we alles.

Willemine Willems is als filosoof verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Een programma van Nieuw Licht in samenwerking met Studium Generale TU Delft en Theater de Veste.