Broodje Filosofie: Hoezo, keuze?

Recording: Broodje Filosofie: Hoezo, keuze?

Er verschijnen de laatste tijd ongelooflijk veel boeken van hersenwetenschappers waarin ze zeggen dat de vrije wil niet of nauwelijks bestaat. De grote vraag is nu: zijn zij overtuigend? Hebben ze gelijk? Want hoe zit het dan met jouw studiekeuze en de overweging om al dan niet op kamers te gaan? Maak jij die keuzes niet zelf? Dat is misschien een verontrustend idee. Laat je daarom geruststellen door professor Marc Slors. Hij stelt dat de hersenwetenschap onze kijk op de rol van bewustzijn verandert, maar daardoor nog niet per se iets zegt over de vrije wil. De hersenwetenschap maakt heel goed duidelijk dat de mens in werkelijkheid anders functioneert dan hij denkt, maar ze toont niet aan dat wij in een permanente illusie leven. Integendeel: het mensbeeld dat de hersenwetenschap ons voorschotelt komt eigenlijk heel goed overeen met onze dagelijkse ervaring.

Prof. dr. Marc Slors (1966) is hoogleraar cognitiefilosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij publiceerde internationaal artikelen en boeken op het gebied van persoonlijke identiteit, sociale cognitie, mentale veroorzaking en vrije wil. Slors doceert aan studenten in de opleidingen filosofie, psychologie en cognitieve neurowetenschap en is daarnaast directeur onderzoek.