Professoren in de Theater Arena: Geld is slechts een getal in de computer

Recording: Professoren in de Theater Arena: Geld is slechts een getal in de computer

Toegang: € 12,50, studenten € 7,50

Geld is slechts een getal in de computer

Ook dit seizoen zetten we samen met de TU Delft weer drie professoren op het podium, dit alles onder de bezielende en humoristische leiding van cabaretier en onderzoeker aan de TU Delft Jasper van Kuijk. Elke spreker geeft een kort mini-college en wordt u bijgepraat over de huidige stand van zaken. Vervolgens gaan de sprekers met elkaar in de debat en doet u mee in de discussie.
Vanavond staat het programma geheel in het teken van een thema dat ons allemaal aangaat: geld. Maar wat is geld nu eigenlijk? Is het meer dan slechts een getal, vastgelegd in enen en nullen van een computer programma? Hoe zit het met onze privacy, wat zijn de risico’s van hacking? Moeten we over op bitcoins? Eén ding is zeker, wij zorgen dat u waar voor uw geld krijgt.

De gastsprekers:

• Prof.dr.ir. C.W. Oosterlee (TU Delft), Delft Institute of Applied Mathematics (DIAM) en CWI, Centrum Wiskunde & Informatica, Amsterdam.
    Hij gaat in op de huidige FinTech-situatie: over blockchains en bitcoins, hoe de bankenwereld is veranderd onder invloed van ICT/digitale adviseurs/flashtrading et cetera.
  • dr. W.W. Boonstra (bijzonder hoogleraar VU Amsterdam en onderdirecteur en Chief Economist Rabobank Nederland) bespreekt de geschiedenis van ‘GELDSCHEPPEN’, vanaf de goudstaven in Fort Knox tot aan de huidige cryptocurrency en het geldscheppen door schulden en leningen aan te gaan.
  • Rolf van Wegberg (PhD onderzoeker Faculty of Technology, Policy and Management en Economics of Cybersecurity research group TU Delft) belicht dan de criminele kanten en risico’s, van hacking tot cybercrime. Hij heeft zich verdiept in het digitale witwassen via bitcoins.