Science Battle – alle antwoorden op niet gestelde vragen

Jonge wetenschappers dagen elkaar uit op het podium. Wie heeft het beste onderzoek? En wie presenteert dit het beste aan u? Presentator René M. Broeders opent de avond en loopt de actuele nieuwtjes uit de wetenschap door. De ScienceBattle heeft een jury nodig, het publiek speelt bij deze jurering de grootste rol.
De promovendi worden één voor één voorgesteld, waarbij u een korte inkijk in het dagelijkse onderzoeksleven van de wetenschapper krijgt. Daarna vertellen ze in tien minuten hun verhaal. Boeiend. Verrassend. Docerend. Onthullend. Maar nooit in Abacradabra, nee, altijd in gewone mensentaal.

Met deze keer:

• We kennen allemaal wel de beelden van de deeltjesversneller in Genève, de 27 kilometer lange ondergrondse tunnel waar men deeltjes laat botsen. Remco Castelijn (Radboud Universiteit Nijmegen) doet er onderzoek en probeert te ontrafelen hoe tijd en ruimte onvoorstelbare waardes aannemen.
  •  Probeer eens een gesprek te voeren, zonder je handen te gebruiken: dat valt nog niet mee. Linda Drijvers (Radboud Universiteit Nijmegen) doet onderzoek naar de functie van handgebaren in taal.
  • Wat is de… waarde van mensenrechten? Is het bijvoorbeeld logisch dat jij als voorbeeldige burger meer rechten hebt dan een crimineel? Hoe leggen we dat dan vast in de wet? Politiek filosoof Jurriën Hamer (Universiteit Utrecht) is dagelijks bezig met dit soort vragen en betrekt ook de actualiteit erbij.

Technische kennis genoeg in Delft, maar om deze om te zetten in bruikbare producten voor de markt, is een ander verhaal. Waarom is het voor techneuten lastig om een bedrijf op te zetten en door te groeien? Robin van Oorschot (TU Delft) onderzoekt de fases van het starten van een bedrijf en weet wanneer het misgaat.

Dinsdag 17 januari 2017
aanvang 20.30 uur