Broodje Moraliteit: Student oog in oog met oorlogsdilemma’s

Lunchlezing ter gelegenheid van de theaterproductie Getekend

Ter gelegenheid van de theaterproductie getekend geven Albert van Andel en Reinier Noordzy, de regisseur en scenarioschrijver, een lezing over de oorlogsdilemma’s waarmee de student van de Technische Hogeschool Delft in de Tweede Wereldoorlog werd geconfronteerd.

In 1943 werden alle studenten geconfronteerd met de Duitse loyaliteitsverklaring. Wie door wilde leren, moest zich eerst loyaal verklaren aan de Duitse bezetter. Wie weigerde, werd afgevoerd voor dwangarbeid. Studenten moesten onder grote druk in chaotische omstandigheden heftige keuzes maken. Sommigen bundelden hun krachten in protesten, bezettingen en verzetsgroepen en kwamen op voor de moraal, andere studenten kozen voor de verwerpelijke maar veilige beslissing om toch te tekenen. Wat als ‘het goede’ niet loont? Hoe ver ga je voor je studie, liefde, medemens en vaderland? Hoe denkt de student anno nu hier over?

Deze lezing is tevens de introductie van de lezingenserie Broodje Moraliteit, die ingaat op verschillende morele en ethische kwesties waar studenten mee te maken hebben, toen en nu. De eerste lezing in deze serie vindt plaats op 6 mei om 12.40 uur in de HIVE door rector magnificus Karel Luyben.