Van Hasseltlezing: The Future of Peace, War and Weapons

Welkomstwoord door burgemeester Bas Verkerk.

Spreker is professor Mary Ellen O’Connell. Hoogleraar internationaal recht aan de Notre Dame University. Zij heeft belangrijke bijdragen geleverd aan het debat over militaire drones en het gebruik daarvan door de VS.  Zij legt op dit moment op Princeton University de laatste hand aan haar nieuwe boek “The Art of Peace”.

Na de lezing vindt de uitreiking plaats van de Mekelprijs door rector magnificus professor Karel Luyben voor het beste onderzoeksproject op het gebied van maatschappelijk verantwoord innoveren.

Het thema van de “Van Hasseltlezingen” zal steeds staan in het teken van Ethiek, Techniek, Vrede en Gerechtigheid. De lezing is vernoemd naar de Delftse student Frans van Hasselt die in november 1940 een lezing hield gericht tegen het ontslag van Joodse hoogleraren in die dagen. Frans van Hasselt werd door de Duitse bezetter gearresteerd en overleed in 1942 in kamp Buchenwald.

Muzikale intermezzi zullen worden verzorgd door ensemble Quadrivium o.l.v. Guido Groenland, met muziek van o.a. Victoria, Rossi en Arvo Pärt.

Deze lezing is gratis en vrij toegankelijk, maar graag wel aanmelden via vanhasselt-sg@tudelft.nl