Veritas Café: Verontwaardigd. Wat doe je met onrecht?

Ben ik de enige die zich hier druk over maakt? Voor de zoveelste keer lees je over enorm lange wachttijden voor vluchtelingen in AZC’s, de erbarmelijke omstandigheden in Griekse opvangkampen en kinderen die het land uit worden gezet. Verontwaardiging, maar ook onmacht. Moet je dat gevoel maar negeren en verder gaan met je dag? De mensen aan het roer weten heus wel waar ze mee bezig zijn, toch? Maar toch knaagt er iets: als iedereen zo reageert, gebeurt er niks met onrecht.

Rikko Voorberg, dominee en activist, zet zijn verontwaardiging om in daden. Zo reed hij met een bus naar Griekenland met het plan om 150 vluchtelingen op te halen en bedacht hij de vluchtelingenherdenking op 4 mei. Beide initiatieven konden op een hoop aandacht van de media en politiek rekenen. ‘Niet wegkijken’, is het motto van Voorberg, ook als het wereldnieuws hem onmachtig en daardoor boos achterlaat. Dat geeft hem een prikkelend en hoopvol verhaal.

Maar wat moet jíj met onrecht en verontwaardiging? Niet iedereen kan zoals Rikko een bus naar Griekenland charteren of zoals Tim Hofman met #eigeland een mediastorm aanzwengelen. Tijdens het Veritas Café horen we Rikko’s verhaal en gaan we met elkaar in discussie. We onderzoeken waar jouw verontwaardiging vandaan komt en wat je ermee kunt. Hoe het óók kan, laten we zien aan de hand van voorbeelden uit je omgeving.

Het café wordt georganiseerd in samenwerking met Studium Generale en Hartige Samaritaan (hartigesamaritaan.nl). Hartige Samaritaan is een pop-up restaurant dat voor en met vluchtelingen wordt georganiseerd. Het restaurant opent haar deuren van 23 februari tot 23 maart op de Schoolstraat 11.

Over Veritas
Veritas organiseert bijeenkomsten waar alle studenten en docenten welkom zijn. Tijdens een Veritas-bijeenkomst komen de grote levensvragen aan bod. We laten verschillende levensbeschouwingen hun licht daarover schijnen. Het Veritas-forum is begin jaren negentig gestart op Harvard University. Het is ons verlangen om door te luisteren, te discussiëren, te debatteren en te inspireren het ware leven te verkennen. Bezoek nl.veritas.org voor meer informatie.