S4S Symposium: Recycle Into the Future

Recording: S4S Symposium: Recycle Into the Future

Duurzame kansen voor de Delftse ingenieur.

Op 26 november vindt het grootste Delftse sustainability event van 2013 plaats, het symposium “Recycle into the Future” van Students 4 Sustainability dat gesponsord wordt door SG. De meeste van ons weten ondertussen wat het belang is van duurzaamheid, gezien de uitdagingen van klimaatverandering, vervuiling, ongelijkheid, en de hele hoop ellende die met onze welvaart gepaard gaat. Maar hoe zit het met de oplossingen? En concreet, welke mogelijkheden en oplossingen zijn er voor een Delftse ingenieur om duurzame techniek toe te passen in de wereld? Deze vraag wordt tijdens dit symposium beantwoord.

Klaas van Egmond geeft om 11:00 uur in de Aula de kick-off van het symposium door ons in te leiden in de wetenschappelijke, maatschappelijke, en politieke stromingen waarin sustainability op het moment verwikkeld is. Een heldere, overkoepelende blik van een enthousiaste en betrokken spreker. Klaas van Egmond is volgens Trouw “de man met de meeste kennis op de lijst van honderd duurzaamste Nederlanders.” Hij is hoogleraar Geowetenschappen en Milieukunde aan de Universiteit van Utrecht, kroonlid van de Sociaal Economische Raad en adviseur van de Triodos bank. Daarnaast heeft hij samen met Herman Wijffels het Sustainable Finance Lab opgezet.

Daarna volgt een programma met een korte lezing voor de lunch, gevolgd door verschillende lunchlezingen die tegelijkertijd afspelen op diverse faculteiten. Daarna wordt het programma in de Aula vervolgd met een aantal pitches door verschillende bedrijven enafstudeerders. De dag wordt afgesloten met een borrel.

Ga naar www.s4ssymposium.nl voor meer informatie.

Programma:

11:00-12:00 uur Opening en key-note speech door dr. Klaas van Egmond in de Aula

12:00-12:30 uur Lezing door dr. Rutger de Graaf van DeltaSync over drijvend en duurzaam bouwen in de Aula

12:45-13:30 uur Diverse lunchlezingen

– bij TNW door Erik Kelder,  “Recycling of Li-ion batteries and their materials

Hoeveel batterijen zullen er in de toekomst worden afgevoerd? 1.000.000, 1.000.000.000 of misschien nog wel meer? Wat doen we daarmee? Zijn de batterijen waard te worden gerecycled en hoe gaan we dat doen? Wat zijn hiervoor de uitdagingen van de onderzoekswereld en de industrie?

– bij TBM door Gerard Dijkema, “Recycling Infrastructuur: Techniek, Bestuur en Management

– bij 3me door Jan-Henk Welink: “Recycling is Key

De economische groei van de BRIC landen is erg groot. Dit betekend een extra vraag naar grondstoffen, wat prijswisselingen geeft en extra inspanning vraagt van het milieu, zelfs al worden er grondstoffen op biobases gebruikt. Één van de belangrijkste manieren om dit wereldwijde probleem aan te pakken is recycling. Deze lezing zal gaan projecten binnen de TU Delft over bijvoorbeeld: recycling processen, ontwerpen voor recycling en vervangende producten.

– bij BK door Andy van den Dobbelsteen

– bij IO door Hanneke Agterhuis (van Gansewinkel) over “Design voor Recycling

13:45-15:00 uur Pitches door projecten aan de TU, bedrijven en afstudeerders in de Aula

15:00- Borrel in de Aula