Lijm & Cultuur organiseert op 14 oktober om 20:30 uur een VPRO Tegenlicht Meet Up n.a.v. de aflevering “Branding Europe”. Die avond kijken we met publiek en gasten naar fragmenten uit de aflevering en praten aan de hand daarvan met elkaar over het onderwerp door. We delen gezichtspunten en gaan op zoek naar de betekenis op lokaal niveau.
Speciale gasten
Sacha van den Haak en Floris Schrama – Drijvende krachten achter de eigenzinnige ontwerpstudio ‘Kokpistolet’. Als kunstenaar/ontwerpers hebben zij zo hun eigen kijk op het fenomeen branding.
Propaganda by the People – Uit frustratie dat het merendeel van de bevolking weliswaar Europese samenwerking de beste optie lijkt maar het huidige Europese project aan crises en populistisch nationalisme ten onder lijkt te gaan, willen Rogier Klomp en Janneke de Rooij nieuwe Europese verhalen en beelden ontwikkelen. Niet van bovenaf, maar bottoms-up: propaganda by the people.
en anderen…
Over de aflevering Branding Europe
De aantrekkingskracht van het IS-kalifaat op jonge moslims, de sterke PR-machine van het Kremlin en de onstuitbare stroom migranten aan de poorten: Europa voelt aan alle kanten de hete adem van dreiging in de nek. Het wordt steeds noodzakelijker om het bestaansrecht van Europa helder te formuleren. Een duidelijk en emotioneel verhaal over wát wij zijn en wat dat ons waard is.
In Brussel worden de eerste stappen gezet. Er is met Europees geld een centrum opgericht dat een counter-narrative, een tegenverhaal, moet ontwikkelen als antwoord op IS. Een aantrekkelijk verhaal, vormgegeven en verwoord door de beste reclame- en communicatiemensen, om jonge moslims te overtuigen van het verhaal Europa. Een andere denktank is intussen bezig de berichten van Poetins PR-machine te ontrafelen en ontkrachten.
Maar hoe vertellen wij überhaupt over onze gedeelde normen en waarden? En waar wonen de sterkste pleitbezorgers? Wat is het dat Europa bindt? Tijdens de Meet Up kunnen we doorpraten over het verhaal van Europa en wat wij hier en nu kunnen doen om een krachtig geluid te laten horen; een sterk verhaal te vertellen. Maar we hebben ook de vrijheid ook stil staan bij de meer algemene vraag: hoe vertel je het verhaal van gedeelde normen en waarden in je stad, je sector, je groep? Hoe zit dat als Delftenaar, Nederlander, Europeaan? What does your world look like? Wat is de beste manier van branding? Kan de propaganda beter door de mensen zelf gemaakt worden? En hoe dan? Zijn er andere methoden denkbaar?
De uitzending word op 11 oktober uitgezonden en is daarna terug te zien op www.tegenlicht.vpro.nl